Algemene voorwaarden
Clerion, handelsnaam van Leonards BV, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te Gentsesteenweg 24, 8500 Kortrijk en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder ondernemingsnummer BE0785606562 (hierna “Clerion” genoemd), levert goederen en diensten. De Klant kan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon zijn die een overeenkomst aangaat met Clerion (hierna de “Klant” genoemd), of iedere persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, een door Clerion aangeboden product of dienst afneemt (hierna de “Consument Klant” genoemd).
​
Artikel 1 - Toepassingsgebied
1.1 Onverminderd het bepaalde inzake specifieke voorwaarden in een overeenkomst of offerte, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten waarbij Clerion als leverancier optreedt.
1.2 Door het aangaan van een overeenkomst met Clerion erkent en aanvaardt de Klant de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden in hun geheel.
1.3 Clerion behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden treden in werking na mededeling aan de Klant, doch met een opzegtermijn van 10 (tien) werkdagen. De Klant heeft het recht de overeenkomst te beëindigen indien hij niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden, mits hij Clerion binnen de genoemde termijn schriftelijk informeert, bij voorkeur per aangetekend schrijven. 1.4 Het toepasselijk verklaren van deze algemene voorwaarden sluit de toepassing van eventuele andere algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant uit.
​
Artikel 2 - Overeenkomst
2.1 Alle offertes en prijsoffertes van Clerion zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Een overeenkomst komt pas tot stand nadat Clerion de opdracht van de Klant schriftelijk heeft bevestigd of nadat beide partijen een offerte hebben ondertekend.
2.2 Alle offertes worden gebaseerd op de door de Klant verstrekte gegevens en wensen. Een wijziging van deze gegevens of wensen kan leiden tot aanpassing van de prijs of uitvoeringstermijn, hetgeen door Clerion schriftelijk kan worden bevestigd.
2.3 Clerion behoudt zich het recht voor om een aanbetaling of vooruitbetaling te vragen, zoals vermeld in de offerte. De overeenkomst komt, voor zover van toepassing, pas definitief tot stand nadat de overeengekomen aanbetaling door de Klant is ontvangen.
2.4 De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte informatie. Indien Clerion, na totstandkoming van de overeenkomst, meent dat aanvullende gegevens of goedkeuringen van derden nodig zijn, rust de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Klant. Vertragingen als gevolg van het niet tijdig verstrekken van vereiste informatie of documenten door de Klant worden niet aan Clerion toegerekend.
​
Artikel 3 - Prijs
3.1 De in de offerte vermelde prijs is gebaseerd op de overeengekomen diensten en/of goederen en de ten tijde van de offerte bekende omstandigheden. Tenzij anders overeengekomen gelden alle vermelde prijzen in euro en exclusief btw.
3.2 Indien niet in de offerte vermelde extra diensten of leveringen worden uitgevoerd, worden deze apart gefactureerd op basis van een nader overeen te komen tarief of het dan geldende uurtarief van Clerion.
3.3 De overeengekomen prijs is vastgesteld op basis van de gegevens die de Klant aan Clerion heeft verstrekt. Indien achteraf blijkt dat deze gegevens onjuist of onvolledig waren, heeft dit recht op herziening van de prijs tot gevolg. Clerion zal de Klant in een dergelijk geval informeren en de prijs zo nodig aanpassen.
3.4 Clerion behoudt zich het recht voor de overeengekomen prijs te verhogen in geval na totstandkoming van de overeenkomst één of meer kostprijsfactoren objectief en aantoonbaar zijn gestegen (bijv. grondstof- of energiekosten, lonen, belastingen, heffingen). Indien Clerion een prijsverhoging doorvoert, zal zij de Klant hiervan in kennis stellen, waarna de Klant het recht heeft de overeenkomst te ontbinden binnen 10 (tien) werkdagen na mededeling.
​
Artikel 4 - Betaling
4.1 Behoudens andersluidende afspraken dienen facturen van Clerion te worden voldaan binnen 30 dagen na factuurdatum, zonder korting of verrekening, op de in de factuur vermelde bankrekening. Alle betalingen geschieden in euro.
4.2 Klachten over facturen kunnen uitsluitend binnen 8 (acht) werkdagen na factuurdatum schriftelijk aan Clerion kenbaar worden gemaakt. Na het verstrijken van deze termijn worden facturen geacht door de Klant zonder voorbehoud te zijn aanvaard.
4.3 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldatum zijn alle vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar. In dat geval heeft Clerion het recht om de uitvoering van alle lopende werkzaamheden op te schorten, zonder dat hij daardoor gehouden is tot enige schadevergoeding, totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.
4.4 Indien de Klant (niet zijnde een Consument Klant) geheel of gedeeltelijk in gebreke blijft met betaling, is hij vanaf de vervaldatum automatisch een rente van 12% per jaar verschuldigd over het openstaande factuurbedrag. Bovendien is hij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van het openstaande bedrag, met een minimum van €250, ter dekking van invorderingskosten, onverminderd het recht van Clerion om hogere werkelijke schade te vorderen. 4.5 Indien de Klant een Consument Klant is, wordt na één kosteloze herinnering bij uitblijven van betaling verwezen naar de wettelijke rente en een beperkte forfaitaire vergoeding conform de Wet betreffende de Handelspraktijken (Wet 2 augustus 2002). De kosten van een eventuele tweede herinnering bedragen €7,50 vermeerderd met de geldende portokosten. 4.6 Betalingen worden in mindering gebracht op de opeisbare rente en kosten, en vervolgens pro rata op de oudste openstaande facturen.
​
Artikel 5 - Uitvoering van de overeenkomst
5.1 Clerion verbindt zich de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uit te voeren.
5.2 Indien een uitvoeringstermijn is overeengekomen, geldt deze voor niet-Consument Klanten als indicatief. Clerion zal zich inspannen deze termijnen te respecteren, maar is niet aansprakelijk voor eventuele overschrijding hiervan. Een vertraging geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid van Clerion.
5.3 Voor Consument Klanten geldt dat een overeengekomen termijn van levering of uitvoering wel bindend is. Indien Clerion een overeengekomen termijn niet nakomt, kan de Consument Klant de termijn verlengen. Blijft Clerion ook binnen de verlengde termijn in gebreke, dan kan de Consument Klant de overeenkomst beëindigen of een redelijke schadevergoeding vragen, met inachtneming van wettelijk bepaalde rechten.
5.4 Op alle overeengekomen leveringstermijnen worden eventuele vertragingen door oorzaken die buiten de invloed van Clerion liggen (zoals onvoorziene vertragingen bij leveranciers, werkzaamheden van derden of tekortkomingen van de Klant) in mindering gebracht, mits Clerion de Klant daarvan tijdig op de hoogte stelt.
​
Artikel 6 - Wijzigingen en meerwerk
6.1 Wijzigingen of aanvullingen op de overeengekomen werkzaamheden of leveringen zijn slechts bindend nadat partijen hierover schriftelijk overeenstemming hebben bereikt. Alle extra werkzaamheden die in overleg met de Klant worden verricht, worden gefactureerd op basis van een nader overeen te komen tarief of het geldende uurtarief van Clerion.
6.2 Indien de Klant tijdens de uitvoering meerwerk oplegt of wijzigingen verlangt, is Clerion gerechtigd de uitvoeringstermijn en prijs dienovereenkomstig te herzien. Clerion zal de Klant in dat geval informeren over eventuele gevolgen voor de levertijd en de kosten.
​
Artikel 7 - Duur en beëindiging
7.1 De overeenkomst treedt in werking op de afgesproken datum en blijft van kracht totdat Clerion alle overeengekomen diensten heeft geleverd en de Klant alle verschuldigde betalingen heeft verricht. Opzegging door de Klant kan alleen schriftelijk en met inachtneming van redelijke termijnen, voor zover van toepassing.
7.2 De Klant kan een opdracht kosteloos annuleren tot 24 uur vóór de afgesproken datum. Bij annulering binnen 24 uur vóór de uitvoering kan Clerion administratiekosten en een gedeelte van de overeengekomen prijs in rekening brengen, ter grootte van hetgeen redelijkerwijs is besteed of verloren.
7.3 Clerion is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder schadevergoeding te beëindigen indien de Klant tekortschiet in de nakoming van essentiële verplichtingen, een faillissements- of surseance van betaling aanvraagt, of indien er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de Klant niet (meer) aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. In dergelijke gevallen heeft Clerion tevens het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten.
7.4 Indien de Klant de overeenkomst opzegt of annuleert na aanvang van de werkzaamheden, is Clerion gerechtigd de gemaakte kosten en gederfde winst in rekening te brengen. De Klant is in dat geval ter compensatie gehouden tot betaling van een redelijke annuleringsvergoeding.
​
Artikel 8 - Garantie en klachten
8.1 Clerion staat ervoor in dat de geleverde diensten en/of goederen voldoen aan de overeenkomst en aan de eisen van goed vakmanschap.
8.2 De Klant dient de geleverde producten of diensten onmiddellijk bij ontvangst te inspecteren op zichtbare gebreken en onvolkomenheden. Eventuele zichtbare gebreken moeten binnen 10 (tien) werkdagen na levering schriftelijk aan Clerion worden gemeld, bij gebreke waarvan de levering als definitief wordt geaccepteerd.
8.3 Voor klachten over verborgen gebreken geldt dat deze onverwijld na ontdekking, doch uiterlijk binnen twee jaar na levering, per aangetekend schrijven aan Clerion moeten worden gemeld. De Klant dient de geconstateerde gebreken voldoende gedetailleerd te omschrijven.
8.4 Bij aantoonbare tekortkomingen kan de Klant aanspraak maken op herstel of vervanging van de geleverde goederen of diensten, of op een redelijke prijsvermindering, naar keuze van Clerion. Verdere aansprakelijkheid van Clerion voor gevolgschade of bedrijfsschade is uitgesloten, behalve in geval van opzet of grove nalatigheid.
8.5 Voor Consument Klanten geldt dat bij gebrekkige prestaties eerst herstel of vervanging wordt geprobeerd. Indien Clerion hierin faalt of de tekortkoming onherstelbaar blijkt, kan de Consument Klant, naar keuze, ontbinding van de overeenkomst of een evenredige vermindering van de prijs eisen, onverminderd zijn recht op eventuele aanvullende schadevergoeding bij aantoonbaar verlies.
8.6 Gebreken die veroorzaakt zijn door onjuist gebruik, een onjuiste installatie door de Klant, normale slijtage, of handelingen van derden, vallen buiten de garantie. Klachten die uitsluitend het gevolg zijn van eigen handelen of nalaten van de Klant, of van door de Klant aangebrachte wijzigingen, worden niet geaccepteerd.
8.7 De Klant dient Clerion redelijke medewerking te verlenen bij onderzoek naar een klacht. Dit houdt in dat Clerion in de gelegenheid wordt gesteld de klacht te inspecteren en indien nodig te verhelpen, eventueel op kosten van de Klant indien de klacht onterecht blijkt. 8.8 Het zonder voorbehoud in gebruik nemen van de geleverde goederen of diensten geldt als acceptatie daarvan door de Klant.
​
Artikel 9 - Gegevensbescherming
9.1 Clerion gaat zorgvuldig om met de persoonsgegevens die zij in het kader van de overeenkomst van de Klant ontvangt. Clerion verwerkt deze persoonsgegevens in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Persoonsgegevens zullen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor de uitvoering van de overeenkomst en de wettelijke verplichtingen.
9.2 De Klant kan, voor zover wettelijk toegestaan, zijn rechten op inzage, correctie of wissing van persoonsgegevens en andere privacyrechten uitoefenen bij Clerion. Nadere informatie over de verwerking van persoonsgegevens is beschikbaar op verzoek via Clerion.
​
Artikel 10 - Overmacht
10.1 Onder overmacht wordt verstaan alle buiten de wil van partijen gelegen omstandigheden die redelijkerwijs de nakoming van de overeenkomst verhinderen of aanzienlijk bemoeilijken. Hieronder vallen onder meer: oorlog, (be)riots, brand, overstroming, pandemieën, epidemieën, overheidsmaatregelen, arbeidsgeschillen, stroomstoringen, (tele)communicatiestoringen, transportproblemen, of tekortkomingen van leveranciers, zelfs indien deze situaties ten tijde van het sluiten van de overeenkomst reeds voorzienbaar waren.
10.2 In geval van overmacht worden de verplichtingen van de betrokken partij automatisch geschorst, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling vereist is. De wederpartij ontvangt hiervan direct mededeling. Beide partijen zullen in geval van overmacht redelijke inspanningen doen om de gevolgen van de overmacht te beperken.
10.3 Indien de overmacht langer dan 20 (twintig) dagen duurt, heeft elk der partijen het recht de overeenkomst (gedeeltelijk of volledig) te ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de andere partij, zonder dat een der partijen schadevergoeding verschuldigd is, behoudens vergoeding van de reeds verrichte prestaties of gemaakte kosten voorafgaand aan de overmacht.
​
Artikel 11 - Intellectueel eigendom
11.1 Alle intellectuele eigendomsrechten, met inbegrip van auteursrechten, merkenrechten en ontwerprechten, op alle door Clerion geleverde adviezen, ontwerpen, tekeningen, documentatie, software of andere materialen berusten uitsluitend bij Clerion of haar licentiegevers, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
11.2 Clerion verleent de Klant uitsluitend een niet-exclusief recht om de overgelegde documentatie, ontwerpen, software of andere materialen te gebruiken voor het beoogde doel. Exploitatie of openbaarmaking van deze materialen door de Klant of derden is niet toegestaan zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Clerion.
​
Artikel 12 - Geheimhouding
12.1 Partijen verbinden zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar ontvangen. Onder vertrouwelijke informatie wordt verstaan: alle informatie die als zodanig is aangeduid of die naar aard vertrouwelijk is, met uitzondering van informatie die al openbaar is of op wettelijke wijze moet worden gedeeld.
12.2 Deze geheimhoudingsverplichting blijft ook na beëindiging van de overeenkomst van kracht voor een periode van drie jaar, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
​
Artikel 13 - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
13.1 Op alle overeenkomsten tussen Clerion en de Klant is uitsluitend Belgisch recht van toepassing, ook indien een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland wordt uitgevoerd.
13.2 Geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden of de daarmee samenhangende overeenkomsten zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Kortrijk, behoudens dwingend recht.
​
Artikel 14 - Deelbaarheid
14.1 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig, vernietigbaar of onafdwingbaar wordt verklaard, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zullen in onderling overleg een nieuwe geldige bepaling overeenkomen die zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling benadert.
.png)